måndag 25 juni 2007

Denna dagen...fortsättning

Vänner!
Nu har det gått några timmar och jag har just vinkat av mina sångarvänner M och S. Ytterligare en sångarvän i denna lilla ensemble finns - L, alldeles nybliven trebarnsmor, så hennes frånvaro är ursäktad, men vi saknar henne! Vi är en kvarett som är smått sålda på musik i folkton gammal såväl som ny! I morgon ska vi sjunga på L fhsk kl 19, välkomna alla som vill!

Vad finns mer att säga denna första blogg-dag? Måndagar är tvättdagar, jag har tvättat och hängt ut tvätt. Det fyller mig med stor tillfredsställelse att hänga ut tvätt som hänger där i sommarvinden och blåser torr. Än så länge inget regn på tvätten, det fyller mig också med tillfredsställelse. Nu ska jag ta cykeln till vårt lilla bibliotek där vi har en vän bibliotekarie. Förhoppningsvis har jag fått den beställda boken - Ur-Pippi. Ur-Pippi är som namnet antyder den allra första Pippiberättelsen so refuserades av Bonniers. Astrid Lindgren arbetade sedan om den och fick den utgiven på Rabén och Sjögren. Hon blev räddningen för det lilla förlaget. Vissa tror att Pippi är en revolutionär, inget kan vara mer fel. Pippi kan aldrig etiketteras. Pippi är Pippi helt enkelt.

Vad bär dagen mera i sitt sköte? Ja på tal om böcker så skall några bokhyllor rensas ut. Elsa Beskowböckerna får ge plats för annat. Elsa får finna sig i att bo i en kartong i källarförrådet, säkert ett bra tag.

Vad ska jag ha min blogg till?! Förhoppningsvis för att fläka ut mina åsikter om ditt och datt, bl a teologi. Varför är alla, eller i alla fall väldigt många, nutida teologer så rädda för att läsa Skriften som det står?! Varför lägger många ner oceaner av tid att försöka bevisa att det mesta är relaterat till den tid det skrevs, alltså behöver man inte bry sig så mycket om det som står. Mer om det en annan gång.
Ett besläktat ämne är det politiskt valda kyrkomötet. Ganska fantastiskt att många helt vanliga partier har en kyrkopolitik! Ganska absurt egentligen. Återkommer om det en annan gång.

Matlagning kan vara riktigt roligt, det kanske jag bloggar om om andan faller på.

Folkmusik, om ni visste vilka duktiga sångare o musiker det finns som vårdar och utvecklar folkmusiken. Traditionsbärare!

Böcker har jag läst alldeles för lite på sistone. Men efter att ha läst deckare i många år så är det annat som lockar. Har ni läst "Pölsan" av Torgny Lindgren? Underbar! Nu ligger en bok av "Damernas detektivbyrå-författaren" på nattduksbordet, ingen deckare utan en berättelse om Angus-drömguden, en gammal skotsk saga i nutida tappning.

Radio - världens bästa medium. Det talade ordet är underskattat. Jag rekommenderar varmt följande radioprogram:
* Spanarna
* Språket
* Mitt i musiken
* Vetenskapsradion - Historia
* Naturmorgon

Dessa program och några ytterligare laddar jag ner i min i-Pod och lyssnar på. Det är högtidsstunder!

Allt för nu - mot bibblan!

Kerstin

8 kommentarer:

Björn sa...

Kära Kerstin! Det är med stor glädje och tillfredställelse som vi ser att du nu har tagit dig i kragen och skapat dig en blogg! Jag har mina mycket goda vänner Jessica och Christian på stadsbesök här i Helsingborg. Vi har idag besökt det lilla landet i väster, DK. Mycket trevligt! Det kommer ett inlägg av oss samtliga tre om detta inom kort! Välkommen till gänget! Nu ska jag köra iväg mina vänner så jag äntligen kan sova! På återskrivande och eventuellt återsjungande! Mvh B

Christian sa...

Tillåt mig att göra ett eget inlägg här.. Min håller helt med ovanstående skrivare !!

Agneta sa...

Men lilla mamma!
Vad du skriver långa texter! Du kan snart göra en liten bok och tjäna lite pengar...

Christian sa...

Men vad ser jag.. det är fler i familjen som bloggar..
Blir det: dragspelshamster.blogsp...?

Snedseglaren sa...

Välkommen i gänget. Jag hinner inte skriva mer, skall bara slänga på mig en klänning. Smester....ingen rast och ingen ro...

Björn sa...

Bloggfamiljen blir större och törre! Det gillar vi! Idag firar jag sista semesterdagen, imorgon börjar jag jobba igen! Mvh B

Jessica sa...

Jag är synerligen glad att även jag få välkomna dig till bloggfamiljen.

Agneta sa...

Hej, här rä min bloggadress:
dvarghamster.blogspot.com