tisdag 26 juni 2007

Även på Saltkråkan regnar det ibland

Vänner!

Det kändes så fint att börja med Farbror Melker igår så jag fortsätter med Saltkråkantemat! Det var ju så som ni säkert minns att när fam Melkersson kom till Saltkråkan och Snickargården för första gången så var alla himlens kranar öppna. Det blev trots det något väldigt bra av hela Saltkråkanvistelsen. Det blir det nog här också när det slutat regna! Nog med Saltkråkan för idag!

Jag har just kommit hem från L fhsk där jag varit med mina sångarvänner S och M. Vi hade ett 45 minuters program med varierad folkmusik allt från hiskeliga visor till stämningsfulla koraler. Det gick så fint, så fint förutom att jag gav fel ton på en av våra sånger, en ton högre än tänkt...det blev väldigt högt för stackars S som redan innan hade en hög diskant...men hon klarade det fint!

Förövrigt har jag känt mig ganska slö idag...Jag har sorterat ut lite eller rättare sagt ganska mycket noter i församlingens notbibliotek. Det kommer ut alldeles för mycket noter, ungefär 2/3 skall bort har jag tänkt. Jag har dock mitt i röjandet hittat två fina sånger till kyrkokören; en för advent och en för jul. Det är nästa projekt, att leta sånger för höstterminen i körerna.

Tvätten har torkat inomhus och är nu nästan helt omhändertagen, endast strykningen återstår. Dessutom ligger kläder på hög som behöver lagas, det kan bli gjort vilket år som helst.

Just nu spelas "Morden i Midsomer" in. Det är underbart med denna engelska deckare! Kommer du ihåg Jessica när vi såg kommisarie Barnaby i vårt rum i Oban?! Dvs du såg hela, jag såg endast början sedan kom John Blund till mig. Det enda jag kommer ihåg är en kör som övade och att körledaren tog ton på stämgaffel!!! Väldigt roligt att se det när man är på körresa och man är hemskt beroende av stämgaffel! Man går helt enkelt aldrig ut naken!

Min nioåring sitter här bredvid och övar så duktigt på sitt dragspel. Hon och hennes storasyster har en väldigt rolig bok med duetter för dragspel ur Disneyfilmer. Låten de övar på nu är ur en av mina favoritfilmer; Mary Poppins spelad av den underbara Julie Andrews, har ni sett den filmen ungdomar?!

Allt för idag!

Kerstin

5 kommentarer:

Agneta sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Agneta sa...

Jojomensan! Vem har inte sett den! Den är ju en klassiker...

Björn sa...

Hej Kerstin! Kul med din blogg, det lyser upp mina mörka och dystra kvällar! Dessutom kanske, kanske jag komemr till kören till hösten. Ska undersöka saken lite närmre! Ha det fint! /Biskopen

Snedseglaren sa...

Nej, jag är för ung jag har aldrig sett den! Däremot har jag sett Saltkråkan och har spelat på bröllopet av dottern till dem som äger ön "på riktigt"! Om jag nu inte kommer ihåg fel ö!!!Eller fel tv-serie.Även jag bevistade födelsedagsfest och kunde inte ägna mig åt någon annan kulturinhämtning vid 19-tiden..Ni kanske får sjunga någon mer gång dock! Kan du inte hälsa din dotter att även jag vill gärna ha hennes bloggadress!!!

Jessica sa...

Jag kommer ihåg kvällen i Oban. Det var ett bra avsnitt har jag för mig... Och japp, självklart har jag sett Mary Poppins. Hör inte det till allmänbildningen?