tisdag 7 augusti 2007

På plajan i Finland - Hyvää!

Vänner!
Här har det varit tvära kast de senaste dagarna! Från gruvor och fjäll till plajan i Uleåborg. Jag undrar om vi inte närmar oss Galenskaparnas sång snart; "Fem minuter Falsterbo och fem minuter Koster"!

Nåväl, vi lämnade Kiruna och tog oss på skumpiga vägar till Abisko och Björkliden. Skumpigt ja, men oerhört vackert, snöklädda fjäll följde oss på vägen, delvis efter Torne träsk. Vi såg vår första snöskoter. övergiven efter vägen. Så nådde vi Abisko och var skulle vi bo, campingen såg inte så rolig ut så vi beslutade oss för att köra vidare en mil till Björkliden, där fanns en kanske lika tråkig plats men något bättre utsikt, så upp till hotellet för att betala. 210 kr, hoppsan! Dyrast hittills, men förmodligen vackrast. Vi slängde i oss lite mat och gav oss i väg upp i fjällen där det skulle finnas en fiskesjö. Sjön hittades och fisket kom i gång, men inget napp, bara lite hjortron att plocka, inte så illa eftersom det lär vara ett dåligt hjortronår. Vi hängde dock inte läpp trots liten fiskelycka, vi hade en väldigt fin kväll i fjällen. Fjällvandringsindustrin fick mig att börja fundera på ett och annat. Vi hade knappt kommit in i hotell-lobbyn förrän en stor monter visade på "rätt klädsel". Sportshopen låg på andra sidan parkeringen, där kunde man köpa "rätt kläder" för vandring eller varför inte golf i Björkliden? Bengts och Elisabets semester nästa år är klar!!! Det kan nog vara ganska hippt att fjällvandra, men behöver naturligtvis inte vara det, man gör som man vill, men att det fanns en "rätt-kläd-industri" kring det förvånade.

Så började tillbakafärden. Vi åkte in i Jukkasjärvi, strax öster om Kiruna, ni vet där det finns ett ishotell. Det var naturligtvis inte något ishotell där nu. Sedvanliga kyrktitten. Vid sidan om kyrkan stod det "sami-handcraft", det hade vi sett många gånger, skulle vi göra ett sista besök innan vi lämnade Lappland? Vi gick in och detta besök skall vi sent glömma. Det visade sig vara ett litet samiskt utemuseum. Vid ingången stod en tältkåta där man hade café, öppen eld kaffe och vatten i kittlar som kokade över elden. En liten souvenirhylla med fina samiska saker, dyra, hur vågade de ha dem helt öppet? Två 5000 :-knivar hade blivit stulna fick vi strax veta. In genom öppningen kom 2 meter svensk norrlänning med stort skägg som vi genast kom i snack med. Vad han inte visste om samer var inte värt att veta, själv var han inte same, men strax kom hans medhjälpare, Jonas, tvättäkta same vars far har renar. Vi frågade och undrade och fick svar på allt vi ville veta och kom naturligtvis därifrån med både renfäll och renhorn, kastade lasso, plåtade renar och tittade runt lite. Vi svenskar är ju så rediga och lite av världsamvete stoltserar vi med, inte varit i krig på 200 år, så rediga så, fördömer både det ena och det andra världen över, men vår egen historia, hur samerna har behandlats står det märkligt lite i historieböckerna om. Besök Jukkasjärvi om ni har vägarna förbi!

Färden gick vidare, stopp för natten i Töre, där E10 möter E4.

I dag har vi som synes av rubriken kommit in i Finland. Vi är på en camping vid havet (Görel kallar förresten alla vatten för hav, när vi gick i skogen efter Kalix älv häromdagen sa hon, "jag ser havet"!) Vilken sandstrand! Man skulle kunna tro att vi är vid Skrea strand men vi är i höjd med Skellefteå! Det var skönt i vattnet. Här är en stor men mysig camping ett jättehotell och kontrasten mot Kirunafjällen kan knappast vara större.