lördag 4 augusti 2007

Lappland hela veckan lång!

Vänner!
Vi befinner oss i Lappland, inte alltid mobiltelefontäckning, inte alltid lätt att komma åt ett trådlöst nätverk, inte alltid lätt att komma åt en dator, men nu så! Vi är nu i Kiruna, på Kiruna camping, efter några gratisnätter i närheten av friluftsområden.

Var var vi senast, Arvidsjaur om jag minns rätt. Vi fortsatte sedan norrut till Jokkmokk, den mest deprimerande vägsträcka jag någonsin åkt, värre än t o m dagens gruvtur på 500 meter! Depressionen var nära, skog, myrar, skog, myrar, skog, myrar, regn, regn, regn, inte ens en ren som hoppade fram! Jag tänkte att jag kommer aldrig tillbaka till slätterna igen, jag kom på mig själv med att sitta och tänka på Skåne! Nåväl, vi kom till Polcirkeln, molnen lättade lite, vi beslutade att sätta ner bopålarna där för en natt och fiska i sjön som jag redan glömt namnet på. Dvs maken och flickorna fiskade, och ser man på maken drog upp en regnbåge och Agneta en abborre!!! Middagen fixad en dag till!

Jokkmokk bjöd på väldigt fint samemuseum och den sedvanliga kyrktitten. Vidare mot Gällivare där vi stod utanför Dundrets naturreservat i några nätter på två olika ställen, förmodligen har vi tjuvcampat på husvagnscampingen som är till för dem som tänker sig skidåkning, men det är ju inte så många som åker skidor på sommaren. Ingen upplysning fanns om eventuell avgift, så vi stod där med el och allt. Gällivare var en ganska trevlig liten ort, vi hamnade på en kvällsandakt i den mycket vackra lappkyrkan, en kvinnlig prästkandidat som sa helt rätt saker en onsdagkväll i juli!
Dundret var fantastiskt efter myrarna i regn!

Så vidare mot Kiruna som är mycket större än jag trodde, helt och hållet präglad av gruvorna Kiirunavaara och Loussavaara (numera stängd). Vi sörlänningar ska vara väldigt tacksamma över alla naturtillgångar här i norr, skogen och malmen, det ger oss mycket! Vi har varit nere i Kiirunavaara i dag, rätt läskigt att åka ner 500 meter med buss, men helt ok när man kom ner, intressant.
Kiruna kyrka - den hittills vackraste!

Glömde berätta om Porjus som också har en intressant historia, jag har säkert glömt mera, fisket i Kalixälven som kostade oss fyra fiskedrag men vi hade en härlig pick-nick i SOLEN!
I morgon drar vi vidare mot Abisko, sedan ska vi vända söderut igen.

Roligt med alla kommentarer, gott att veta att ni på slätterna följer oss.

Allt gott
Kerstin + 3

2 kommentarer:

Snedseglaren sa...

Säkert kul att kolla på Kiruna innan de flyttar hela rasket! Kyrkan har väl fått pris som sveriges vackraste om jag inte minns fel!

Björn sa...

Hej på er! Så långt upp var aldrig jag men dock nästan Arvidsjaur! Imorgon bär det av väldigt långt österut, Sydkorea väntar, sisådär 1 800 mil, det är nog långt, till och med i Lappland!