söndag 26 augusti 2007

Övningsdag

Vänner!

Hela gårdagen gick åt till sångövning. Kvartetten AJL där jag är med hade heldagsövning inför vårt program den 23/9. Programmet heter Allt har sin tid och det stämmer på det mesta i min verklighet. Jag har sjungit i hela mitt liv, mest i kör, tycker att jag behärskar den konsten ganska väl, men detta vårt program är det absolut svåraste jag har gjort. Att sjunga solo är lätt, då bestämmer man själv, att sjunga i kör är ett trevligt och förhållandevis lätt lagarbete, man hjälps åt att dra lasset. Kvartettsång, ibland unisont, ibland i stämmor är hejdlöst svårt. Många av våra sånger skall sjungas solistiskt av fyra samtidigt, ingen sång är den andra lik, texten skall deklameras helt lika av fyra olika personer, dessutom har vi tänkt sjunga allt utantill. Vi gjort de flesta av arrangemangen till sångerna mer eller mindre under våra övningar Nu har vi fyra veckor kvar att väva i hop allting. Det kommer att gå - med lite blod, svett och tårar. Med oss har vi den eminente Greger på fiol o mandola, jättekul och ett otroligt lyft för oss. Välkomna till Fjärås kyrka den 23 september kl 18!

Något annat; häromdagen skrev jag om politisk inkorrekthet. För er som vill läsa mer om det kan jag tipsa om Pär Linderoths blogg: http://www.kaplansgarden.blogspot.com/. En präst med den gamla ämbetssynen som gärna samarbetar med kollegor av båda könen!

På tisdag har kyrkokören kick-off hemma hos Kvarna-Bengt i Myra kvarn. Det ska bli väldigt roligt att träffa alla igen. Det är en underbar samling människor! Till helgen sjunger vi tillsammans med våra sångarvänner från Tölö. Veckan därpå drar barnkörerna i gång och även min sångfortbildning. Så roligt! Om jag nu bara lyckas lära mig alla 15 texterna till programmet den 23:e så är allt frid och fröjd...

Kerstin

4 kommentarer:

Snedseglaren sa...

Det är för trist, men jag är inte hemma den 23 september... Är det SM så är det!! En liten inspelning kanske...

gruvfrun sa...

Kul med gäddan! Gott med vanlig vit sås kryddad med pepparrot. Eller testa att byta ut gösen som användes nu i veckan i Niklas Mat på tv. Recept på svt.se/mat

Prästfruarna sa...

Nu har vi hälsat på hos dig, mycket trevligt! Vi kommer tillbaka!

Björn sa...

Kerstin! Det blir ingen tenor från Skåne i Fjärås i höst! Jag kommer att befinna mig i Helsingborg under hösten, men gör ett gästspel ibland!