måndag 20 augusti 2007

Så när storfiskarn talar om.....

Vänner!

Dagens middag är räddad. Övriga familjen gav sig ut på fiskafänge i går eftermiddag. Med sig hem hade de en gädda på 5 kg...jag vet inte om jag ska skratta eller gråta! Bytet togs omhand, det mesta lades i frysen för framtida bruk, men idag, och kanske även våra gäster i morgon, ska få ta del av besten. Recept mottages tacksamt!

I går tjuvstartade jag arbetet med högmässa där ungdomskören medverkade. Det var en fantastisk gudstjänst. Kandidat Å hade skriftetalet, riktigt bra och vår egen B hade predikan. Den mannen har undervisningens gåva! Två flickor ur ungdomskören sjöng solo, väldigt fint, ja hela kören sjöng bra och vårt lilla band spelade fint. Jag blir glad av att arbeta här i vår församling!

I dag börjar höstens arbete på riktigt. Jag ska sätta mig vid pianot någon timma och lära mig repertoar som kyrkokören skall sjunga nästa helg. I kväll skall jag träffa ett sorgehus och tala om musik till en begravning nästa vecka. Dessutom behöver jag öva sång för egen del och lägga upp lite riktlinjer inför min fortbildning.

Skolan börjar i morgon för mina flickor. De ser fram emot det väldigt mycket. Nya skolväskor inköptes förra veckan, är packade och klara! Sommarlovet har gått rasande fort. Det är skönt att vara ledig, men väldigt skönt när de vanliga rutinerna kommer i gång igen.

Allt för nu!

Kerstin

6 kommentarer:

Christian sa...

Fjälla och skölj gäddan. Rensa den från ryggen, för att få buken hel. Skär med vass kniv på båda sidor om ryggbenet och klipp av vid huvud och stjärt. Dra loss ryggbenet och ta bort inälvorna. Klipp bort gälarna, men låt huvudet vara kvar. Gnid in fisken med salt och citronsaft. Skala och hacka löken. Fräs den i matfett tills den blir mjuk och genomskinlig. Borsta champinjonerna rena och hacka dem fint. Blanda ner dem i löken och fräs tills all fuktighet avdunstat. Blanda ner persilja. Smaksätt med salt och peppar. Fyll fisken med blandningen. Sy ihop den med grov nål och bomullsgarn eller fäst ihop den med tandpetare. Smörj en ugnssäker form och lägg ner den fyllda fisken. Pensla med smält matfett och sikta ströbröd över. Klicka på matfett. Stek i ugn, 200°, ca 35 minuter. Ös några gånger. Späd med vätska mot slutet av stekningen. Låt fisken steka färdigt. Servera med kokt potatis och grönsallad.

Christian sa...

4 port.

1 kg gädda
2 tsk salt
1/2 citron

TILL FYLLNING:

2 gula lökar
2 msk smör eller margarin
200 g färska champinjoner
1 dl finhackad persilja
salt
vitpeppar

TILL PANERING:

2 msk smält smör eller margarin
1/2 dl ströbröd

TILL STEKNING:

1 msk smör eller margarin
2-3 dl grädde eller vatten och vitt vin

Christian sa...

De två övre inläggen är samma ! !

Christian sa...

Baconlindad gädda

1 gädda (ca 1 1/2 kg) rensad och urtagen Se Matskolan
salt
2 citroner
200 g dill
4 schalottenlökar
10?12 skivor bacon
smör
1 stort folieark

1. Sätt ugnen på 200°C. Salta fisken in- och utvändigt. Skär citronerna i skivor. Grovhacka dillen. Skala och skiva löken.

2. Fyll gäddan med citron, dill och lök. Linda baconskivorna runt fisken.

3. Gnid in folien med smör. Lägg fisken på folien och vik ihop till ett paket, se till att det är riktigt tätt. Stek i mitten av ugnen 30-35 minuter.

Christian sa...

Kaviarpanerad gädda med dillgrädde.

Ingredienser
Portioner: 4

1 drygt 1 kg gädda
1/2 gul lök
2 msk smör
2 msk kaviar orökt
2 dl ströbröd
salt
vitpeppar
3 dl grädde
1 knippe dill

Tillagningstid: Över 20 min
Svårighetsgrad: Avancerat


Gör så här
Skölj gäddan väl och filea den.

Finhacka löken och fräs den i lite smör.
Låt den svalna och blanda den med kaviaren.

Stycka gäddan i 4 lika stora bitar . Bred på kaviaren på båda sidor. Panera bitarna i ströbrödet blandat med salt och peppar. Stek dem på låg värme i smör ca 2 minuter på var sida. Bräsera dem sedan i grädden 4 minuter till.

Strö den grovhackade dillen över. Servera gärna pressad potatis till.

Snedseglaren sa...

Jag ser att församlingens gourmet nr 1 har talat, konstigt att han inte föreslog varianten hackad gädda på platt italienskt bröd. Personligen tycker jag att gädda smakar dy... men man kan göra lite gäddfärs och steka biffar och äta med en liten örtsås så försvinner nästan dysmaken.