söndag 29 juli 2007

Surströmming, bönemöte och renar!

Vänner!
Vi lämnade Härnösand i går vid lunchtid och tog oss norrut, åkte över den mäktiga Höga kustenbron, och så var man på världsarvet! Väldigt märkligt landskap, höga berg alldeles vid havet. Be mig inte förklara geologin, men det är något med inlandsisen som var ovanligt tjock just här och en ovanligt snabb landhöjning. När man åker omkring känns det som ett inlandslandskap, berg, dalar och sjöar. Vi tog linbanan upp på Skuleberget, lite pirrigt för mig som har svindel, men allt gick bra.
Vi passerade både Ullånger och Docksta, varken tunnbröd eller hippa innetofflor blev köpta, affärerna stängda. Jag som hade tänkt köpa mig ett par Dockstaslippers...
Så gällde det att hitta någonstans att bo...vi hittade EFS sommarhem Prästänget i Örnsköldsvik, lugnt och trevligt, några få husvagnsplatser. Till kvällsmat tänkte vi oss surströming. Sagt och gjort; till Hemköp för att inhandla surströmming, tunnbröd, gräddfil, rödlök. Så kom det stora ögonblicket då burken skulle öppnas. Vedervärdigt är ordet om lukten, den fick stå och osa av sig lite och så gjorde vi iordning våra klämmor. Mycket har jag ätit, men det här gick bara inte!

I morse var vi på gudstjänst, ett hederligt bönemöte i en samlingslokal på EFS-gården. Hederligt, innerligt, äkta bönemöte med pastorn i Pingstkyrkan som gästpredikant. God predikan som vi står oss till nästa söndag på!

Vi bestämde oss efter lunch för att bränna lite mil, helst till Arvidsjaur, snabbtitt på Umeå, titt från bilrutan på Skellefteå och så in i Västerbottens inland. Vi sörlänningar är ju full av fördomar. Hela dagen har det förvånat mig hur allt växer och frodas i norrlänningarnas trädgårdar. Men det är klart, med vinter större delen av året så måste längtan att få odla när det äntligen bli vår vara stor.

Vi har sett renar!!! På vägen hit till Arvidsjaur har vi med jämna mellanrum sett renar i vägkanten!

Fortsättning följer!

Kerstin + 3

6 kommentarer:

Chris O. sa...

Hej!
Vi har full förståelse av upplevelsen med klämman. Vi har försökt men precis som du säger Kerstin: Det går inte! Roligt att få följa er färd runt viken! Var rädda om er och kör försiktigt!

Mvh Chris o Göran

Björn sa...

Hej på er! Tack för trevlig och innehållsrik färdberättelse norrifrån. Imorgon beger jag mig till Lycksele, just i Västerbotten. Surtrömming har jag däremot aldrig ätit och efter denna utförliga och ingående beskrivning, väntar jag ett tag! Fortsatt god tur!

Snedseglaren sa...

Ni glömde mandelpotatisen, det är felet! Hoppas att ni vinkade på vära vänner när ni passerade vissträsk, de åkte hem i lördags kväll! Jag älskar surströmming!!

Björn sa...

Hälsningar från ett kraftigt regnigt Västerbotten och Lycksele! Hoppas ni alla har det bra!

cm sa...

Å, surströmming har jag ätit sen jag var liten! Det är så gott tillsammans med mandelpotatis och allt annat man har till! :)/M

Christian sa...

Jag trodde faktiskt inte du skulle banga surströmmingen K ! Aha.. renar vid vägkanten.. dvs inte den vanliga väg-renen då, eller är det denna som är den äkta? Akta dem, kör inte på några.